Witaj nieznajomy! Dziś jest: niedziela, 24 Wrzesień 2017
Bydgoski Portal Internetowy
CODZIENNIE NOWA DAWKA
INFORMACJI

   
Podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny – narzędzie identyfikujące osoby, między którymi zachodzi wymiana dokumentów elektronicznych oraz służące przyjęciu odpowiedzialności za ich treść.

Bezpieczny podpis elektroniczny – najczęściej składany jest przy pomocy specjalnej karty procesorowej lub tokena USB oraz oprogramowania służącego do składania podpisu elektronicznego. Taki podpis jest równoważny pod względem skutków prawnych z podpisem własnoręcznym.

Taki rodzaj podpisu ułatwia i przyspiesza wymianę oficjalnych dokumentów, a naszym przypadku rejestrację firmy. Dzięki tej niemu możemy również dokonać rozliczeń z ZUSem czy z Urzędem Skarbowym. Wszystkie te czynności będziemy mogli wykonać bez wychodzenia z domu. Aby korzystać z takiej formy podpisu należy przygotować się na pewne koszty. Związane z zakupem samego certyfikatu oraz oprogramowania i sprzętu, w którego skład wchodzą karta kryptograficzna i dostosowany do niej czytnik. Całość to koszt ok. 300zł. Do tego należy pamiętać o odnawianiu takiego certyfikatu (raz na rok), a jest to koszt w wysokości kolejnych 100zł.

Zestawy do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego można kupić w pięciu firmach (tzw. kwalifikowanych podmiotach świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego). Przedsiębiorstwa te są wpisane do rejestru Ministra Gospodarki:

• Krajowa Izba Rozliczeniowa,
• Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych,
• Unizeto Technologies,
• Enigma S.O.I.,
• EuroCert Sp. z o.o.

Stosowany w przypadkach:

– zarejestrowania działalności gospodarczej (CEIDG)*,
– podpisywanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego,
– elektroniczne podpisywania umów i dokumentów w obrocie handlowym i cywilno-prawnym,
– korespondencja z urzędami oraz do podpisywania pism i decyzji administracyjnych przez urzędy,
– podpisywania faktur elektronicznych,
– składanie deklaracji celnych i podatkowych,
– zgłoszenie ubezpieczenia społecznego (również system PUE ZUS),
– podpisywania raportów dla Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
– korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,
– podpisywania dokumentacji medycznej,

Nadzór nad świadczeniem usług związanych z podpisem elektronicznym w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym należy zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 5 ustawą o działach administracji rządowej do kompetencji Ministra Gospodarki. Zakres i formy nadzoru określa ustawa o podpisie elektronicznym.

* zakup podpisu elektronicznego na potrzeby działalności gospodarczej może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

Udostępnij artykuł...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedIn

E-firma

  • Zakładam firmę
  • Zatrudniamy pracownika
  • Formularze i wzory
  • Telepraca
  • Kalkulatory
  • Polska klasyfikacja działalności
  • Finansowanie działalności
  • Fundusze UE – regionalne woj. Kujawsko-pomorskiego
  • Komputer w firmie
  • Kalendarium
  • E-faktura
  • Podpis elektroniczny
  • E-sklep
    platforma zakupowa dla firm


    DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOK'u