4. Pełna księgowość – to najbardziej zaawansowana i sformalizowana forma ewidencji księgowej.
Zasady prowadzenia pełnej księgowości (ksiąg handlowych) regulują przepisy ustawy o rachunkowości. Dotyczą one:
• spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt .2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego,
• osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.
Rachunkowość firmy obejmuje:
– prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
– przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
– gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
– okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
– wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
– sporządzanie sprawozdań finansowych,
– poddanie badaniu i ogłoszenie sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą.
PLUSY:
– forma prowadzenia księgowości jest dobrym źródłem informacji dla zarządu spółki (szczególnie w przypadku analizy finansowania i w trakcie podejmowania decyzji).
MINUSY:
– wysokie koszty księgowości, ponoszone ze względu na jej sformalizowaną formę prowadzenia.